8.4.15

onsdagspreken + freebie

da jeg var på minis foreldremøte litt tidligere i vinter, snakket læreren hans litt om den obligatoriske kartleggingsprøven i regning for 2. trinn (som alle skal ta mellom 13. og 30 april). jeg er ikke så veldig bekymret for hverken mini eller kartleggingsprøven, men jeg ser for meg at det er en del elever i dette langstrakte land som trenger å trene enda mer på likhetstegnets betydning. oppgaver som 13 + ___ = 20 og 17 = ___ – 3 er av en eller annen merkelig grunn vanskeligere for barn enn 20 – 7 = ___ og 3 + 17 = ___. jeg mistenker det har noe med oss lærere å gjøre, og dette kjenner jeg at vi må gjøre noe med, folkens! 

for det første må vi voksne slutte å si "hva BLIR fire pluss fire"! det blir ikke noe som helst, det ER åtte. likhetstegnet indikerer likevekt - det er ikke noe trylletegn eller knapp man trykker på for å få ut noe annet på den andre siden.

for det andre må vi variere hva slags regnestykker vi gir elevene. ha likhetstegnet til venstre for regnestykket like ofte som du har det til høyre, og gi elevene oppgaver av typen 17 = ___ – 3 mye oftere enn det du allerede gjør. og i stedet for å spørre elevene hvilket tall som mangler for at regnestykket til høyre blir 17, spør i stedet hva som mangler til høyre for likhetstegnet for at det skal være like mye på begge sider. bruk gjerne herr erlik fra dette innlegget for å sprite det litt opp. han er en artig liten skrue som vil ha like mye på hver side av seg selv, og han liker ikke når det ikke er balanse/likevekt. 

og for at du skal slippe å gjøre hele jobben selv, kan du jo få et av arbeidsarkene jeg laget til mini rett etter vinterens foreldremøte for at han skulle få øve på nettopp dette. arket trener addisjon uten tierovergang. og du, dersom du er ny her, har jeg tidligere lagt ut et ark som trener både addisjon og subtraksjon uten tierovergang her.


men du. en oppfordring fra meg til deg: husk at disse kartleggingsprøvene vi straks skal gjennomføre på 2. trinn, har som mål å finne de to-tre elevene i klassen som trenger litt ekstra hjelp de første årene, ikke noe annet. slike kartleggingsprøver er gull verdt om vi bruker de riktig, så gjør nettopp det. lykke til!

over og ut. frk. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar