i går hadde jeg nemlig behov for tilfeldig valgte læringspartnere i mattetimen min. jeg hadde også behov for at elevene satte seg på nye, tilfeldige plasser i klasserommet. en liten utfordring, men en artig en! jeg vil tro at de fleste av dere kan se det for dere: frøken som står framme ved kateteret og roper ut ferdig sammensatte par fra ei liste, for så å peke ut hvilket par som skal sitte hvor, og avslutte det hele med et vær så god. kaos. kaos. kaos. det er i hvert fall relativt stor sannsynlighet for kaos, og denne frøkena liker ikke kaos. så hva gjør man?
jo, i dag lagde jeg lapper med regnestykker hvor to og to av regnestykkene hadde samme svar. i tillegg klistra jeg en gul lapp med svarene fra lappene på hvert pultpar. et svar per to pulter, så klart. og så var det bare å la elevene trekke en lapp, regne ut og finn pulten sin. enkelt, morsomt og helt tilfeldig - altså læringspartnerorganisering på sitt aller beste!
og jeg vil tro at dette kan brukes på alle trinn i omtrent alle fag. se for deg f.eks. adjektivbøying, gangetabellrepetisjon, byer/steder i ulike land/fylker, engelske gloser...lista er uendelig lang! og du, på førstetrinn kan det jo være så enkelt som at bokstavene er skrevet på de gule lappene, og elevene trekker lapper med ord som begynner på de ulike bokstavene. la fantasien løpe løpsk og gjør noe litt utenom det vanlige neste gang du skal trekke læringspartnere. lykke til!
over og ut. frk.
Kjempefin ide som jeg skal bruke neste gang vi skal bytte læringspartner. Takk for at du deler! Liker bloggen din veldig godt:)
SvarSlett:) takk for fine ord, hege!
SlettNå har jeg pløyd meg gjennom mange av dine kreative og gode opplegg og idèer. Tusen takk for at du deler! Bloggen din er gull. :)
SvarSlettMvh.
Kristine
takk for hyggelig tilbakemelding :)
Slett