litt tverrfaglighet er aldri å forakte, er det vel? jeg dumpet nemlig over et genialt tips her om dagen. hvorfor ikke repetere begrepene vokal og konsonant når man jobber med brøk som del av mengde? det er ikke så vanskelig, og selv om jeg tror bildet under sier mer enn ca. tusen ord - blant annet at jeg ikke er kjempeglad i farger og har en skrift som ikke egentlig egner seg på 2. trinn, men uansett - er oppskriften som følger:
1) elevene skriver navnet sitt så pent de bare kan på et ark
2) elevene finner antall bokstaver i navnet sitt
3) elevene skriver hvor stor del av bokstavene deres som er vokaler og konsonanter, med brøk så klart
hva du gjør ut av det og hva slags kriterier kidsa får for presentasjonen av oppgaven, er selvfølgelig opp til deg. uansett er dette elevarbeider som egner seg godt på utstilling. kanskje det er på tide med nye navnskilt på plassene i gangen?
dersom elevene er modne for det (og dersom mulighetene byr seg så klart), kan man også snakke om likeverdige brøker og forenkling av brøk. elevene vil garantert ha mange spennende brøker å vise til.
over og ut. frk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar