30.1.15

fem på frædda'n

inspirert av de amerikanske lærer-bloggerinnene (ja, de er det mange av!), starter jeg opp med min egen five for friday variant. mulig det ikke kun blir skolerelatert altså, men jeg lover at jeg skal prøve og holde meg til skolehverdagen. prøve. vel, her kommer det:

1
det er ikke bare amerikanske frøkener og undertegnede som driver med five for friday, altså. et av frks favoritt museer, moma, gjør det nemlig også. og det finnes jo ikke noe mer inspirerende enn en liten kunstpause, se bare her.

2
og apropos kunst! visste du at vårt eget kjære astrup fearnley på tjuvholmen har gratis omvisning for skoleklasser tirsdag–fredag på gitte klokkeslett? vel verdt et besøk! om ikke annet, er jo damien hirsts mother and child (divided) verdt reisa alene. info her.

bilde fra afmuseet.no

3
du har besøkt nettstedet teachers pay teachers, sant? hvis ikke, er det på tide. min "butikk" finner du her, men ettersom jeg gir bort alt gratis, er det vel egentlig ikke en butikk. eller?

4
keen på en litt morsom måte å vurdere øktas mål på? gi kidsa et liten bit av et ark eller en post-it hver, be dem skrive et spørsmål på arket relatert til øktas mål, og på signal, la dem kaste lappen sin opp i været for så å finne seg en ny lapp et annet sted i klasserommet. stå i døra eller ved tavla og la elevene komme og fortelle deg svaret på spørsmålet på lappen sin. elevene har det moro, og du får et unikt innblikk i hvor elevene er etter endt time.

5
fredagsfreebie! trykk på bildet, lagre og skriv ut i hauger og lass, og så er neste ukes mattelekse i boks. de nada!



over og ut. frk.

og du. da har jeg altså funnet et system som gjør hele blogg-greia lett for meg og lett for deg. det kommer innlegg fast her på bloggen onsdager (freebies til folket), fredager (tips og ideer til alt mulig rart, men mest skolerelatert så klart!) og søndager (ukas utfordring i matematikk). enkelt og greit, sant? vi ses!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar