1
ting tar tid, eller som samboeren ville sagt: ttt. man blir ikke kjent med en hel klasse på ei uke, tvert i mot. jeg vil tro man bruker omtrent hele skoleåret, jeg, og det er greit.
2
tilpasset opplæring er ikke individuell opplæring. husk at klassen er en helhet, og selv om du skal gjøre tilpasninger slik at den enkelte elev opplever mestring og lærer på sitt nivå, betyr ikke det at alle elevene skal ha ulike, individuelle opplegg. dette kommer du til å få til etter hvert - jeg lover - men husk at ingen lærere får til dette i hver eneste time, hver eneste dag. å drive god tilpasset opplæring er en utrolig vanskelig jobb, men akk så viktig! du må bare gjøre ditt beste, reflektere over det du gjør underveis, og hele tiden prøve å bli enda bedre. det kommer, det kommer. igjen, ting tar tid.
3
du får gjort mye mindre i løpet av en time enn du tror. allikevel er det viktig å planlegge timene sånn at du ikke plutselig får en haug med dødtid, for da har du tapt. det er en vanskelig balansegang, det der, men øv deg på å tenke perioder og uker i stedet for timer. hva skal elevene kunne etter endt periode? start med slutten, vit hvor du skal og trekk de lange linjene. veien dit blir nemlig til underveis, og dersom du har tenkt deg godt om og planlagt ut fra hvordan resultatet er når perioden er ferdig, er det ikke så farlig hvor mye du får til i løpet av en time eller to - du vet jo hvor elevene skal og hvordan de kommer seg dit.
4
vit hele tiden hvor elevene dine er og juster undervisningen når du må. underveisvurdering er undervurdert, og nei, jeg snakker ikke om en prøve i ny og ne. jeg snakker om de kjappe elevsamtalene i løpet av ei regneøkt. om læringsbillettene på vei ut døra etter en time. om lærertyggisen elevene fester på blinken etter du entusiastisk har stått foran dem i altfor lang tid og snakket om demokrati og valg - fikk de virkelig med seg hva du snakket om? om observasjonene du gjør deg når elevene diskuterer åpne spørsmål med læringspartneren sin. du må, må, må skaffe deg kontinuerlig informasjon om hvor elevene dine er i læringsprosessene sine, og vi går ikke videre før vi er der vi skal være. husk at det er målet i enden av perioden vi jobber mot. alltid.
5
husk at du ikke overfører kunnskap - du deltar i læringsprosesser. det er i eleven læringen skjer, og de færreste elever lærer av å sitte musestille på plassen sin og høre på læreren. de må prøve og feile. de må utfordres og pushes. de må motiveres, og de må ønske å lære. og ja, det er din jobb å legge til rette for at elevene får delta i gode læringsprosesser, men det fikser du. bare husk at ting tar tid. ikke gi opp. aldri.
lykke til med høsten, kjære lærere, og husk at vi faktisk gjør en av verdens viktigste og mest fantastiske jobber. jeg heier på dere alle; nye og erfarne!
over og ut. frk.
lykke til med høsten, kjære lærere, og husk at vi faktisk gjør en av verdens viktigste og mest fantastiske jobber. jeg heier på dere alle; nye og erfarne!
over og ut. frk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar