24.8.15

lesestund er gull i grunn!

ei hånd i været de som leser høyt for klassen sin hver eneste dag. flott! ei hånd i været de som legger til rette for at elevene skal få lese selv, på eget nivå, hver eneste dag...

jeg er nemlig en sånn lærer som virkelig tror på at dersom elevene får tid og ro til å lese, så kommer lesegleden og leselysten fortere enn man aner. og tenk deg godt om nå: kan du nevne en ting du har lært deg i løpet av livet som var kulere enn det å lære å lese? med unntak av å gå, tror jeg jaggu at det å knekke lesekoden, samt det å oppleve at lesing var noe som ga meg glede og motivasjon, er det kuleste jeg har lært! for det er jo ikke til å stikke under en stol at den som kan lese, kan tilegne seg enorme mengder kunnskap.

lesing hjemme hos oss (ja, jeg bor jo tross alt med en 3. klassing) skjer hver eneste dag. uten unntak. sønnen leser så klart på senga før han legger seg, men i tillegg leser vi omtrent alt vi ser. vi leser busstabeller, reklameskilt, forsider på aviser, prislapper og mye, mye mer. hvorfor? fordi lesing er viktig. punktum.


og det er fordi jeg er fast bestemt på at lesing er nøkkelen til kunnskap, at jeg legger til rette for at elevene i klassen min får lese for seg selv, i ei bok de har lyst å lese, hver eneste dag på skolen. omtrent i 10-15 minutter nå som de går i 3. klasse, men etter hvert som de blir eldre, øker jeg denne tiden litt etter litt etter litt. og dersom det eneste jeg klarer i løpet av tiden som deres lærer er å sørge for at de blir lystlesere og bokslukere, ja, så er jeg fornøyd. for når de kommer dit, vet jeg at de kommer til å ha gode forutsetninger for ta både høyere utdanning, lese seg opp på aktuell forskning og for å holde seg oppdaterte i den verdenen de lever i. lesing lærer oss om verden, om forskjeller og likheter, om rett og galt, og ikke minst, om oss selv. og i en verden hvor stadig mer av elevenes fantasi baserer seg på hva de ser på en eller annen skjerm, er det viktig å gi dem opplevelser av å lage egne bilder inni egne hoder. man blir ikke kreativ av å kopiere tankene og bildene til andre, man blir kreativ av å tenke selv.

så hvordan sørger jeg for å gi elevene bøker de har lyst til å lese? vel, jeg sørger for at de har bøker tilgjengelig i klasserommet. hver dag. hver eneste dag. og heldige meg har hatt den grønne bokbussen til gan i klasserommet mitt hele denne uka, og den er full av bøker elevene har elsket å lese. og de har heldigvis ikke lest alle ennå, så jeg har bøker til hele denne uka også. jo da, noen elever har lest trehuset-bøkene, andre har lest hardy junior, og noen har lest små, lettleste tekster, men alle har lest. alle. og når det nye, flotte biblioteket på min nye, flotte skole åpner for låning, står vi først i kø. for lesing er viktig. punktum.


her er et par artikler om lesing som er verdt å lese (haha):
les for livet (forskning.no)
bedtime stories for young brains
nye studier viser...

og du. husk at alt er bedre enn ingenting!

over og ut. frk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar