2.1.16

godt nytt år!

som dere sikkert har skjønt, så har jula til undertegnede vært full av gode ideer og kreative øyeblikk...og masse god drikke, god mat, bøker, tv-serier, kjærestetid og tid med sønnen så klart! jeg har lagt ut masse nytt på tpt'en min, og alt jeg har lagt ut i desember og januar, finner du under kategorien *NYHETER*. på den måten er det enda enklere å navigere seg fram dersom man ikke vet nøyaktig hva man leter etter.


og sammen med de flotte folka bak femoverfire.no (joa, jeg er en av dem) kjører jeg i gang et nyttårssalg i morgen 3. januar (til og med 5. januar). det ligger mange kule ting der akkurat nå, så fyll opp ønskelista di (add to wish list)! blant annet la jeg ut en helt superduper (det er lov å tenke det om sitt eget verk når man virkelig trengte det) kalender på tpt'en min - helt gratis.


ha en nydelig første arbeidsuke når den tid kommer. ukas utfordring kommer i morgen altså. lover. den sitter bare veldig langt inne.

over og ut. frk.

2 kommentarer:

  1. Hei
    I dag kjøpte jeg Den lille gangetabellen Full pakke. Utrolig imponert over alt det flotte undervisningsmateriale du lager!! Jeg har kjøpt flere pakker og det er en ting jeg savner og det er at du paginerer sidene. Noen ganger setter jeg sammen forskjellige ark til en arbeidsøkt og med sidetall så blir det enklere og sette de tilbake og holde orden. Når du i tillegg lager innholdsfortegnelse så ville det å finne frem i bunken(for det blir en stor bunke med 180 sider...)gått litt kjappere.
    Jeg stusser også over at du "snur" gangetabellene, er det en spesiell grunn til at du gjør det? Jeg mener det vanlige er(har spurt matteeksperter her på skolen) at f.eks 6-gangen starter med 6(6*1,6*2,6*3,6*4 osv.) 5-gangen med 5 osv. Virker rotete på meg å stille opp motsatt, men tar gjerne i mot gode argumenter for å gjøre det på din måte.
    Mvh 3.trinns lærer

    SvarSlett
    Svar
    1. heisann, og takk for kommentar! tar det første først:

      sidetall har jeg absolutt vurdert, men jeg har ikke lyst til å ha sidetall på ressursene mine, og derfor har jeg valgt å la være. jeg tenker allikevel at det er viktig med en innholdsliste på såpass store ressurser, da det blir lettere å skrive ut nøyaktig det man skal bruke når man skal bruke det. mitt ønske er vel at sistnevnte gjøres slik at vi slipper å kaste mye papir vi ev ender opp med å ikke trenge. men takk for innspill. mulig det kommer i fremtiden altså. tips frem til da, dersom du f.eks. setter pakka inn i en perm eller lignende: fest sånne små post-its med sidetall på hver "del" av produktet, f.eks. på hvert sett oppdragskort og lignende.

      og hva gjelder ditt andre innspill, så skriver jeg gangestykkene sånn (i forbindelse med bilder og vanlig tabelloppsett) fordi det i denne sammenheng er den korrekte måten å gjøre det på. ja, den kommutative lov gjelder i multiplikasjon og faktorenes orden er likegyldig, men i skolesammenheng når man gjerne introduserer multiplikasjon som gjentatt addisjon, så har faktorene ulike "roller": multiplikatoren er den første faktoren i regnetykket, multiplikanden den andre. multiplikatoren angir hvor mange ganger multiplikanden gjentas. altså: 3 + 3 + 3 + 3 leses som fire grupper med tre i hver. multiplikatoren er 4 (gruppene gjentas fire ganger) og multiplikanden er 3 (altså det (mengden) som gjentas). 3 + 3 + 3 + 3 = 4 x 3 = 12. med bakgrunn i dette må derfor tabellene (dersom de skal knyttes opp mot innlæring gjennom gjentatt addisjon (noe jeg absolutt vil anbefale)) skrives med multiplikator først og multiplikanden bakerst, altså 1 x 3 = 3, 2 x 3 = 6 osv. noe annet vil i denne sammenheng bli feil.

      når dette er sagt, er det jo også viktig at elevene lærer multiplikasjon som areal, og dermed også ser og anvender den kommutative lov, altså at faktorenes orden er likegyldig. vel, det var mine argumenter, og de kan godt begrunnes med henvisninger til fagstoff om det er nødvendig, men det vil jeg håpe det ikke er. :)

      ha en nydelig arbeidsuke og helg!

      Slett