det har seg nemlig slik at vi har jobbet med været i naturfag, og jeg tenkte plutselig; hva bedre enn å være meteorologer, studere værmeldinger og lage vår egen? og ja, det hele ble kastet sammen i en fei, men elevene satte i gang arbeidet med stor iver, og det på tre ulike nivåer:
1) kun tegning
2) tegning og norsk
3) tegning og engelsk
selvfølgelig repeterte vi spørsmålet what is the weather like og svaret it is sunny osv., samt ukedagene, så noe engelsk fikk de alle. og best av alt: nå har vi noe vi må følge med på og beskrive hver eneste dag i ei uke! hver eneste dag spør vi hverandre what is the weather like? og hver eneste dag svarer vi it is... i tillegg tegner/skriver vi inn dagens faktiske vær.
det store spørsmålet er selvfølgelig: hvem er best til å melde været? vel, uansett hvem som har den mest riktige værmeldinga, så har vi allerede oppdaget at de faktiske meteorologene (dessverre) tar feil både støtt og stadig, så det er virkelig ikke så nøye om vi også tar feil.
og ja, vi bruker gloseliste og arbeidsark fra glosepakka mi også, så klart!
dersom du vil bruke opplegget, er det bare å bruke skjemaet øverst i innlegget. det ene har ukedagene ferdig skrevet inn, men fordi det ikke alltid passer å starte opplegget på en mandag, har jeg lagt ved en uten ukedagene også så du kan skrive dem inn som det passer deg. og så kan du jo også alltids skrive ut den engelske gloselista i a3 og henge opp et eller annet lurt sted i klasserommet. lykke til!
Du er god!😊
SvarSlettSynd jeg ikke kan bruke den direkte, men lar meg inspirere!😀 Den "krøllepila" , er den noe du har kjøpt?😍
SvarSletttakk! bli så inspirert du bare orker :) og ja, pila er clip art fra paula kim studio på tpt!
Slett