8.12.15

gangetabellen på 1-2-3

for en liten tid tilbake fikk jeg et spørsmål om hvordan jeg introduserer og øver på gangetabellen i mitt klasserom, og derfor tenkte jeg at det var på tide å skrive et lite innlegg om nettopp dette. for alle har jo et forhold til gangetabellen, og alle voksne kan den jo, så hvordan var det vi lærte den (eller rettere sagt pugget den), og hadde vi det morsomt mens vi gjorde det? vel, jeg velger å tro at mine elever ser tilbake på dette arbeidet som en morsom og spennende tid.


ja, hvordan motiverer man dagens barn - de som ikke er så veldig glad i å jobbe for noe - til å lære seg gangetabellen? vel, man dingler en gulrot foran nesa på dem og sier dersom dere klarer dette så... min gulrot var at jeg skulle spise papir; et helt a4 ark faktisk (og nei, det er faktisk ikke farlig å spise papir). jeg la så klart inn et par "feller" elevene kunne gå i slik at jeg ikke måtte spise hele arket (hallo, vi snakker om hvitt, klorbleket kopipapir her), men jeg visste hele tiden at jeg kom til å måtte spise papir. for ja, elevene må få oppleve å nå målet sitt og å få gulrota på en eller annen måte. hos oss måtte halvparten av elevene klare gangemestertesten på under 4 minutter med med minst 39 av 40 riktig dersom de ville se meg spise et halvt a4 ark. klarte de de? selvfølgelig! og jeg spiste papir.


og enda bedre (og noe jeg ikke la opp til selv): assistenten i klassen lovet å stille i nissekostyme med hvitfarget skjegg og gaver i sekken dersom minst én av elevene klarte de 40 gangestykkene på halvannet minutt eller mindre. klarte noen det? ja, absolutt. ho ho ho.


joa, vi sier gangetabellen og gangestykker og vi sier også at vi ganger et tall med et annet, og det er helt greit, det. men det er viktig at elevene også forstår at på samme måte som pluss faktisk heter addisjon, heter ganging multiplikasjon og delene i et gangestykke heter faktor og produkt. enkelt og greit. og som lærer må jeg bruke disse begrepene når jeg snakker om ganging.



en ting som er viktig for meg, er at elevene faktisk forstår hva vi holder på med når vi ganger og ikke minst eier denne forståelsen selv. dette er absolutt lettere sagt enn gjort, men med litt tid, samtale og samarbeid, lærer elevene faktisk det de skal. lover.


multiplikasjon blir hos meg derfor aller først introdusert som gjentatt addisjon gjennom bilder. hvor mange grupper og hvor mange i hver gruppe? 4 + 4 + 4 + 4 + 4 blir sakte men sikkert 5 * 4. og ja, elevene eier forklaringen helt selv: første faktor forteller hvor mange grupper det er og andre faktor hvor mange det er i hver gruppe. ved å etablere denne forståelsen i samtlige elever, har alle forutsetninger for å løse multiplikasjonsregnestykker enten de raskt og enkelt klarer å pugge gangetabellen, eller de bruker lengre tid. multiplikasjon er ikke bare enda en regneart de magisk må forstå - de kan bruke andre strategier for å løse regnestykkene.


dersom vi skal kunne bruke multiplikasjon hensiktsmessig, så må faktisk den lille gangetabellen pugges og innlæres en gang for alle. og her er vi tilbake til motivasjonsbiten; dagens elever er faktisk ikke skrudd sammen sånn at de synes dette helt automatisk er gøy og greit. de trenger et mål, så gi dem det.

i tillegg er det viktig å forklare for elevene at dette tar tid. man kan ikke si gangetabellen til seg selv én gang i løpet av ei uke og magisk huske den. man må øve, noen mer enn andre, og man må faktisk gjøre en innsats. så få elevene til å utfordre foreldre, henge opp gangetabellen på do, øve i ledige øyeblikk i bil eller på bussen, og få dem motivert. igjen; gulrot!


når elevene er innstilt på å lære seg gangetabellen, må aktivitetene være spennende, mange og gjerne digitale. det er ikke til å stikke under en stol at det å skulle mengdetrene gangetabellen på papir brått ville brukt opp et par tonn kopipapir (hvordan lærte egentlig jeg gangetabellen uten pc og ipad?). heldigvis finnes det flere gratisressurser der ute som trener gangetabellen på en effektiv og morsom måte. prøv f.eks. matemagisk elevressurs 3 og 4 eller gruble.net. og dersom skolen din har salaby.no-tilgang, ligger det drøssevis av fantastiske spill der som elevene synes er supermorsomme!


men noe papir kan vi så klart bruke, og derfor er det fint at det ikke er altfor vanskelig å google seg frem til arbeidsark. multiplication worksheets free gir deg omtrent en million treff. under finner du ett av arbeidsarkene fra førjulskospakken min. lagre, skriv ut og bruk. og ja, det er mulig det kommer en gangepakke med arbeidsark (som ikke er sesongavhengig) på tpt'en min i nær fremtid også altså.


i tillegg tar vi gangemestertester minst to-tre ganger i uka på tid. 40 oppgaver på 4 minutter som elevene retter selv, og gangesertifikat deles ut når man har fått til minst 39 av 40 oppgaver. igjen er det elevene som eier dette kravet - vel, tidskravet er mitt, men alle kan gjøre en feil i blant og derfor holder det med 39 av 40 riktig. dersom du vil at elevene skal løse 100 gangestykker for å få gangesertifikat, er gruble.net sitt gangesertifikat med tidspress fin til dette.

i tillegg er det viktig med dette såkalte gangesertifikatet man en gang husker å ha fått selv. jeg har lagt ut en pakke med tre ulike farger og i to ulike utførelser til gratis nedlastning på tpt'en min.


og så har vi så klart min absolutte favorittaktivitet, nemlig flytt og bytt. elevene utstyres med små skrivebrett, et svarark og en blyant, og jeg henger opp oppdragskort med litt avstand langs hele gangen. klokka stilles inn på 20 eller 30 sekunder, og det å regne 20 gangestykker mens man får beveget seg tar plutselig bare 10 minutter. jeg har lagt ut hele gangetabellen som oppdragskort på tpt'en min her (med star wars-tema faktisk), men dersom du hverken gidder å bruke penger eller laminere, lager du enkelt så mange gangestykker du bare orker på gule lapper rett før timen starter. bruk gjerne de gratis svararkene mine som også ligger på tpt så du slipper å lage alt selv.



jeg håper at du har fått noen nye tanker og ideer etter å ha lest dette innlegget. gode tips om hvordan du trener gangetabellen med elevene dine mottas med takk i kommentarfeltet.

over og ut. frk.

5 kommentarer:

  1. Jupp, er motivert :) Men, et spørsmål, forsto ikke siste helt - der de skal gå rundt og løse oppgaver som henger på veggene. Den tiden du starter - er det så lang tid de får på hvert stykke? Eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg har skrevet et eget innlegg om flytt og bytt (trykk på lenka i dette innlegget), man ja; tiden går fra jeg sier flytt og bytt til jeg sier flytt og bytt igjen. med andre ord må den tilpasses avstand og oppgavetype. hos meg var 20 sekunder mer enn nok tid til å løse oppgave og flytte på seg. lykke til!

      Slett
  2. Helt topp med slike tips :) Takk for inspirasjonen!
    Bare et spørsmål: Den gangmestertesten, er den en du har laget selv? Lurer på om du varierer de 40 oppgavene for hver gang, eller om de er like?

    SvarSlett
    Svar
    1. gangemestertesten har jeg laget selv, og jeg holder på å lage ei gangepakke nå som er klar i løpet av juleferien. oppgavene er ikke helt like, men de har oppgaver fra alle gangetabellene som testes. vent å se! ev kan man også bruke gangetabellgreia på gruble.net.

      Slett
  3. Hvilket trinn var dette på? Altså at du ga dem i oppgave å løse 40 gangeoppgaver på 4 minutter?

    SvarSlett