11.5.15

oppgaven som differensierer seg selv

det er lite jeg liker mer enn gode oppgaver som får elevene til å tenke, anvende kunnskap, og ikke minst, oppgaver som faktisk treffer elevene der de er og utfordrer dem kreativt. å skrive svaret på tavla og la elevene stå for spørsmålet, er en slik type oppgave. ja, elevene synes det er litt rart i starten, for læreren vet jo allerede svaret - og hvorfor i alle dager skal man da lage en oppgave?! men om man bare forklarer dem at hele poenget er å se hvordan de bruker kunnskapen sin til å tenke nytt, synes de det er kjempe moro å få vise hvor gode de er i faget på en litt annen måte enn vanlig.

her om dagen skrev jeg følgende på tavla: svaret er 29.

i starten må du kanskje hjelpe dem med forslag til hva det kan være 29 av - pannekaker, bæsjebleier, zombier osv. - men før du vet ordet av det, fikser de det helt selv. elevene kom med oppgavene under, og om jeg får si det selv; frk er superfornøyd med oppgavene de har laget! her viser elevene virkelig hva de kan.





og i rle-timen har jeg planer om å skrive svaret er ganesha på tavla og se hva som skjer. vi har nemlig lært om hinduistiske guder, og elevene er superfascinert av historien om ganesha. med andre ord: igjen er det bare kreativiteten som setter grenser for hvordan oppgaven kan brukes!

over og ut. frk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar