12.9.15

flytt og bytt

det er vel på tide med et innlegg om denne fantastiske aktiviteten jeg aldri blir lei av, så her kommer det:

flytt og bytt er rett og slett mitt norske navn på den amerikanske scoot-aktiviteten (google it!). her skal elevene løse et visst antall oppgaver på så og så lang tid. elevene flytter seg fra pult til pult, vegg til vegg, plass til plass - her er det kun plassen og fantasien som setter grenser for hvordan du kan gjennomføre aktiviteten.  


det aller enkleste er så klart å gjennomføre aktiviteten inni klasserommet ditt. legg ett oppdragskort (eller en oppgave du har skrevet kjapt og enkelt på en post-it) på hver pult. gi elevene et svarark, sett stoppeklokka på 1 minutt og si vær så god (tiden må du tilpasse ut fra hva slags oppgaver elevene får - du er læreren, du vet best). når minuttet er omme og du roper flytt og bytt, flytter elevene seg til neste oppgave, løser den og skriver svaret sitt inn på svararket sitt.

her om dagen flytta jeg aktiviteten ut i gangen. jeg hang opp like mange kort som jeg har elever, på veggen, med god avstand mellom hvert kort. elevene fikk låne skriveunderlag til å feste svararkene sine på, og beskjed om å stryke over dersom de skrev feil (late meg orket ikke at elevene skulle ha så mye å holde styr på der ute, så viskelær ble igjen inne). de fikk ett minutt på å gjennomføre hver oppgave, samt omtrent fem sekunder på å forflytte seg fra en oppgave til en annen. og ja, iveren var stor og elevene synes denne aktiviteten er intet mindre enn fantastisk! lærer de noe? ja, så klart. og best av alt; de mengdetrener på en morsom, aktiv måte. vinn-vinn, spør du meg!


når alle elevene har gjort alle oppgavene, er det tid for å rette besvarelsene. noen ganger samler jeg inn svararkene (spesielt dersom oppgavene er litt utfordrende, eller dersom jeg ser at en del sliter med nivået), men denne gangen lot jeg elevene rette sine egne besvarelser. blyantene ble byttet ut med markeringstusjer (det er fascinerende hvor spennende 3. klassinger synes det er å få bruke markeringstusj), og elevene var med på å bestemme hvordan vi skulle indikere riktige og gale svar. symbolene er det ikke jeg som har kommet med, men elevene selv. 


jeg samlet så klart inn svararkene etter endt time, bladde gjennom bunka og merket meg de som fortsatt trenger å øve på f.eks. utvidet form. morsomt og lærerikt for elevene, informativt for meg.


og du; jeg har akkurat lagt ut en ny serie oppdragskort på tpt'en min som trener plassverdi i tallområdet 0 til 9999. det var disse kortene jeg brukte i uka som var, og de kan brukes til mye mer enn bare flytt og bytt-aktiviteten. følg med videre, så lover jeg å blogge om andre måter du kan bruke oppdragskortene på snart. og mens du venter, kan du jo bruke dem akkurat sånn du har lyst!


over og ut. frk.

illustrasjoner fra little red's treehouse

2 kommentarer:

  1. Takk for supert tips!

    Jeg testet ut "flytt og bytt" i matte-timen i dag, som en alternativ vri på kapittelprøven. Gikk raskt å rette, og det ga meg en fin oversikt over hva elevene mestrer, og hva vi må fortsette å øve på.
    Og, det beste av alt: Elevene var superkonsentrerte, og tilbakemeldingene etterpå var tommel OPP fra samtlige :)

    SvarSlett
    Svar
    1. åh, så spennende! det er alltid moro å gjøre noe litt annerledes; elevene blir motivert, deltakelsen bedre og resultatet gjenspeiles ofte av de to førstnevnte. hurra! :)

      Slett