18.2.15

bevis på læring

flotte og store ord i den overskriften der, men jeg mener det. er det noe som er viktig i et klasserom, så er det å finne bevis på læring. ikke bare gir det en god indikasjon på hvordan undervisningen din er og hvordan opplegget ditt fungerer, men det gjør det også synlig for elevene dine (og deg) at de faktisk lærer noe. å finne bevis på læring kan så klart gjøres på ca. en million forskjellige måter, men en av mine favoritter er å la kidsa lage egne læringskart.

det starter rett og slett med et tomt ark (eller en utskrift av min enkle og greie mal under) og en fargeblyant. la elevene skrive ned det de kan om emnet fra før og eventuelle spørsmål. samle inn læringskartene og del dem ut igjen når du mener det er på tide å fylle på med mer kunnskap. viktig greie her: be elevene skrive med en ny farge for hver gang de fyller på med mer, så det blir tydelig hva som er ny kunnskap. kanskje de nå kan svare på sine egne spørsmål? kanskje de må rette på noe de trodde de kunne, men som viste seg å ikke stemme? kanskje de trenger et ekstra ark fordi de har lært så mye? ikke vet jeg, men moro er det!

jeg pleier stort sett å la elevene fylle på en eller to ganger før de er ferdig, og de synes det er både inspirerende og motiverende å se bevis på egen læring. og så lærer jeg en god del, jeg også, om min egen undervisning og ikke minst om hva elevene mine faktisk kan og mestrer.


om jeg kan vise et par eksempler laget av ekte kids? ja da, men du; beklager dårlig kvalitet på bildene! de er tatt for en liten evighet siden (sist jeg var lærer, altså for nesten tre år siden) med mobilkamera i dårlig lys. gjentar seg ikke. lover. og forresten er de learning maps fordi de stammer fra en engelsktime om *gjett hva*?!



over og ut. frk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar